14 Aralık 2023 – 02 Ocak 2024
MURAT TOLGA
1966, İstanbul doğumlu olan Tolga, Marmara Üniversitesi A.E.F. Resim Bölümünden 1990 yılında mezun oldu.
Yeni biçimlemelere açık bir sanatçı olan Murat TOLGA, çağdaş düşünme mantığından yola çıkarak geliştirdiği resimleri, tuvalindeki işlemsel serüvenleri yaşayarak izleyicinin beğenisine sunmaktadır. Her çalışmasında yeni çözümleme olanakları yakalayan sanatçı, resimlerindeki kurgusal yapılanmayı deneyerek bulmakta ve araştırıcı bir resmin izinde yürümektedir.
…”Murat Tolga’yı Türk resmi içinde hakikilik dozajı yüksek alanda tutan da, kendi bütünlüğünün gerçekliği doğrultusunda eser üretmesidir. Riyasız bir açılımdır onunki veya pop olana karşı duyduğu mesafenin realitesi. Çünkü bütün sahte ilişkilerden kentte duyduğu soğukluk kadar bir mesafe hissiyle uzaklaşıp, kendi içine kapanma ihtiyacı hisseder; Bu hissediş çoğu kere yalnızlığın doğurduğu acı ve acının getirdiği yaratıcı yoğunluk boyutunda
plastize olur onda.
Zaten sanatçı da sürekli bir yalnızlık ve ortada kalmışlık hissini yaşayan ve en önemlisi çağından hoşnut olamayan insan demek değimlidir? Çağından, insanlardan, çevresinden hoşnut ve mutlu bir insanın, özellikle bütün değer ve kavramlarla barışık bir insanın gerçek
anlamda sanatçı olabilmesine imkan var mı? Onlar olsa olsa `afiş sanatçısı olabiliyorlar veya ?günlükçü ressam? günü kurtarmanın telaşını yaşayan ve dertleri bir köşe başı esnafının telaşını aşmayan sıradan boyacılar olarak zaten piyasalaşan sanat ortamında yerlerini almış bulunuyorlar.
Tüm bu gerçeklerin farkında olan sanatçı için bu olgular sadece tiksinti uyandıran şeyler olarak önünde durur ve giderek bir kapana dönüşen bu gerçekler, onun daha da içine doğru yolculuk yapmasını, içe doğru ilerlerken dünyaya tuttuğu ışığın da alabildiğine yoğun, karmaşık, ama üst düzey bir görsel ifadeleri imlemesini doğurur.
Sanatçıdaki diyalektik süreç de zaten böyle işlemektedir. Hoşnutluğu aramaz o, tedirginliği çoğaltarak, memnun olmadığı bir dünyanın adeta estetik açılımcısı olur, bunu yaparken de elbet kendi doğrularını, yaşam açılımını, hislerini ve mutluluk anlarını, mutluluğu paylaştığı mekanları, şeyleri, olguları da büyük bir ?göz? realitesi içinde resminin merkezine yerleştirir. Zaten gözlerin bu kadar belirgin, anlamlı ve kalıcı bir estetiği kuşatarak; onun bütün resimlerde hüznün, kaygının, anlamın ve sevincin merkezine yerleşmesi boşuna değildir.
Tekli figürün yeni açılım gösteren gücü, tedirgin eden bekleyişi ve bakışın ortasında kalan yalın ifadeleri bizi hep, saran, etkili bir resim duyarlığına ve sanatçısının özgünlüğüyle çevrili açılımına götürür. Her anlamda ve mekan boyutunda insan; hangi işte ve durumda olursa olsun yalnız bir bekleme durumunu yaşar onda. Paletin sahici kıldığı bu biçim-renk dualitesi, uyuma sonunda uzanırken, hiçbir şeyin aslında kendi çevresinden ve oluş gerçekliğinden hoşnut olmadığını da gözlemleriz. Türk resmi içinde bu yenidir ve özgündür. Alışılmış `tatlı su resmi`ni üretmez Murat Tolga; Acının estetik deviniminin peşindedir o ve bu yüzden de bütün pop değerlerin resim adına ortaya konan gerçeklerin dışında ve ötesindedir; ama bu bile onu tatmin etmez, mutlu kılmaz; yaratılışından getirdiği tedirginliği, hoşnut olmama durumuyla ironik bir eleştirelliği bütün resimlerinde olduğu gibi hayatında da sürdürecektir o.”
Ümit Gezgin
KEREM KİRAZ
1990 yılında İstanbul’da doğdu. Lise Eğitimini 2005-2009 yılları arasında Özel Kadıköy
Anadolu Güzel Sanatlar Lisesinde tamamladı. 2009 yılında eğitime başladığı Anadolu
Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Ana sanat dalı Resim bölümünden 2013 yılında
mezun oldu. 2014 yılında A.B.D‘de sanatsal gelişmeler için New York’da yaşadı . 2015
yılında İstanbul’a döndü. Yaşamına ve çalışmalarına İstanbul’da devam etmektedir.
Sanatçı Yazısı
Sanatçı, bir hakikat söylemi olarak yaşam ve ona dair olarak insan bilincinde oluşan varoluşsal
sorunlara karşı, bilinçaltı ve bilinçdışı olarak ayrıştırma yapmaktadır. Tüm bu zihinsel eylemleri
ele alarak , bu dünya ile öteki dünya arasındaki gerilimi yakalamak için sorgulamaktadır.
Yakalama edimi olarak , bilişsel bir düşünce alanında geçen sosyo-politik olaylar çevresinde
dolaştığını ve bir yandan da geride bırakmak icin kendisine dair oluşturduğu alanı, ifade etmektedir.
Bunu bir nevi uzaklaşmak için son yakınlaşma olarak anlamlandırıyor.
Bunun için üretim aracı olarak, hikayesel bir üslupla resimsel çözümlemeyi kullanıyor.
Sonuç olarak, resimsel çözümleme ile ele aldığı sorunları, retrospektif bir bakış açısı ile sonrasında
oluşturacağı üretimlere, üzerinde düşünebilmeyi olanak sağlayarak , kalıcı bir zemin oluşturma
amacındadır.
SERGİLER
2012 / Eskişehir / Anadolu Üniversitesi GSF Galeri / G / Karma Sergi
2012 / Eskişehir / Anadolu Üniversitesi Galeri / Karma Sergi
2013 / Eskişehir/Anadolu Üniversitesi Galeri / G,S / Karma Sergi
2013 / Eskişehir/ Çağdaş Sanatlar Müzesi / Karma Sergi
2013 / İtalya / Bologna / Immagina Arte in Fiera Reggio Emilia Futuro Differito / Fuar
2017 / İtalya / Bologna / Fuar
2018 / İstanbuldogz / Karma Sergi
2020 / Doku Sanat Galerisi / Karma Sergi
2021 / Doku Sanat Galerisi / Karma Sergi
2022 / Emaar Arthub / Karma Sergi
2022 / Patan Sanat Galerisi / Karma Sergi
2022 / Doku Sanat Galerisi / Karma Sergi
2023 / Doku Sanat Galerisi / Kişisel Sergi
Av. Süreyya Ağaoğlu Sok. (Ihlamur Teşvikiye Yolu ) No:10/10D, Teşvikiye İstanbul
0212- 246 2496
www.dokusanat.com